مونته سوری چیست؟ و چه نقشی در رشد کودکان دارد؟

همان گونه که می دانید فرزندان شما گنجینه ای از استعداد هستند، گنجینه ای که باید جواهر آن کشف شود. این گوهر با ارزش و جواهر گرانبها بدون آموزش شکوفا نخواهد شدو چه بسا با روش های غلط آموزشی از بین خواهد رفت. بهترین زمان پرورش و شکوفایی این استعداد تا شش سالگی است که به این دوران کوتاه زمان طلایی می گویند.

مونته سوری شامل چه فعالیت هایی می شود؟

مونته سوری از طرفی به کودک دیدی جهانی میدهد و او را آماده خدمت به عالم بشریت می نمایند و از سوی دیگر او را به کمال وجودی خویش نزدیک می کند. هوش در تعامل با محیط شکل گرفته و طبق این روش ، محیط آماده است که بیشترین نقش را در یادگیری کودک داشته باشد. در این روش کودک رفتارهای اجتماعی از جمله نظم ، عشق ورزی ، دوست یابی ، حس همکاری ، همدردی و آداب را می آموزد و رشد شخصی او از جمله قوای حسی، ادراک ، تفکر ، استدلال ، حل مسئله ، حس استقلال ، اعتماد به نفس ، دقت و توجه ، تقویت عضلات ظریف و درشت اندام حسی تکامل می یابد.
دلیل دیگر برای رجحان روش مونته سوری تاکیدی است که بر پرورش استعداد نهفته هر کودک می شود. کلاس های ما ویژه کودکان سه تا شش سال است. که به صورت گروهی و انفرادی برگزار می گردد.

🎂بهترین مهد کودک منطقه 22 🎂

مونته سوری به چند دسته تقسیم می شود ؟

روش مونته سوری به ۵ دسته زیر تقسیم بندی می شود :

فعالیت های زندگی عملی

در این بخش کودک با تمرینات روزانه زندگی شامل فعالیت های گوناگون برای مراقبت از خود و محیط و تقویت مهارت های حرکتی روبه رو می شود. بر این اساس احساس استقلال می کند و اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

فعالیت های حسی
در این بخش حواس مختلف کودک فعال می شود به طوری که تفاوت رنگ ، بافت ، وزن ، دما ، بو ، مزه ، صدا و غیره را تمیز می دهد و اشیا پیرامون خود را بهتر می شناسد و افکار خود را سازماندهی می کند.

آموزش زبان انگلیسی
کودک با استفاده از آموزشهای این روش از جمله اعداد و حروف انگلیسی و نیز صحبت های مربی مسلط به زبان انگلیسی ، به تدریج خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را بطور غیر مستقیم فرا می گیرد.

آموزش ریاضیات
کودک با ابزارهای عینی و مفاهیم جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم را تا چهار رقم فرا می گیرد و به این شکل پی ریزی محکمی از ریاضیات در ذهن کودک ایجاد می شود.

مفاهیم فرهنگی
در این بخش کودک با علوم مختلفی از جماه جغرافیا ، گیاع شناسی ، جانور شناسی و هنر آشنا شده و می تواند علایق خود را در هر بخش باز شناسد.

در این مبحث کودک فرا می گیرد به محیط زیست و فرهنگ های گوناگون احترام بگذارد و به عالم وجود عشق بورزد .

انتخاب محیط مونته سوری

انتخاب محیط مونته سوری برای فرزندتان فواید زیادی دارد. روش مونته سوری که برای یادگیری با سرعت فردی و تقویت استقلال شناخته شده است، همدلی، اشتیاق به عدالت اجتماعی و لذت در یادگیری مادام العمر را تشویق می کند. دانش‌آموزان مونته سوری با توجه به آزادی و پشتیبانی برای پرسش، بررسی عمیق و برقراری ارتباط، به یادگیرندگانی با اعتماد به نفس، مشتاق و خودراهبر تبدیل می‌شوند. آنها می توانند انتقادی فکر کنند، مشارکتی کار کنند و جسورانه عمل کنند – مهارتی که برای قرن بیست و یکم تنظیم شده است.

چگونه این اتفاق می افتد؟ هر کودک به عنوان یک فرد منحصر به فرد ارزش دارد. آموزش مونته سوری تشخیص می دهد که کودکان به روش های مختلف یاد می گیرند و همه سبک های یادگیری را در خود جای می دهد. دانش‌آموزان آزادند تا با سرعت خاص خود یاد بگیرند، هر کدام با آمادگی خود، با هدایت معلم و یک برنامه یادگیری فردی پیشرفت می‌کنند. مونته سوری با شروع از سنین پایین، نظم، تمرکز و استقلال را پرورش می دهد. طراحی عمدی کلاس، مواد و برنامه‌های روزمره از «خودتنظیمی» نوظهور دانش‌آموز (توانایی آموزش خود و اندیشیدن درباره آنچه در حال یادگیری است) در کودکان نوپا تا نوجوانان پشتیبانی می‌کند.

وارد شدن موضوعات جستجو را تغییر دهید جستجو را ببندید جستجو برای… مزایای آموزش مونته سوری آموزش مونته سوری به فرزند شما کمک می کند تا استقلال، احساس همدلی و عدالت اجتماعی و عشق مادام العمر به یادگیری را توسعه دهد. اشتراک گذاری: اشتراک گذاری در اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در اشتراک گذاری در فیس بوک در اشتراک گذاری در توییتر به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در چاپ اشتراک در اشتراک از طریق ایمیل انتخاب محیط مونته سوری برای فرزندتان فواید زیادی دارد. روش مونته سوری که برای یادگیری با سرعت فردی و تقویت استقلال شناخته شده است، همدلی، اشتیاق به عدالت اجتماعی و لذت در یادگیری مادام العمر را تشویق می کند. دانش‌آموزان مونته سوری با توجه به آزادی و پشتیبانی برای پرسش، بررسی عمیق و برقراری ارتباط، به یادگیرندگانی با اعتماد به نفس، مشتاق و خودراهبر تبدیل می‌شوند.

🎯ماریا مونته سوری بر این باور بود که پایه های شخصیتی کودک و توانایی های بنیادی او قبل از ورود به مدرسه شکل میگیرد و بر روی رفتار، دیدگاه و روابط اجتماعی آینده او تاثیر میگذارد.

 

منبع مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه خدماتارتباط با ماتماس مستقیم